Streamingtjenesterne er ikke for alvor begyndt at konkurrere på livesport, og derfor bruger tv-stationerne sport til at fastholde kunderne. Foto: Scanpix
Streamingtjenesterne er ikke for alvor begyndt at konkurrere på livesport, og derfor bruger tv-stationerne sport til at fastholde kunderne. Foto: Scanpix
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Derfor er der konstant sport i tv

Mængden af sport i tv er mere end fordoblet på få år. »Tv-selskaberne udnytter deres sidste fordel,« siger analytiker

Af Niels Philip Kjeldsen
npk@sondagsavisen.dk


Det er efterhånden umuligt at zappe rundt på tv-kanaler uden at støde på fodbold, tennis, håndbold, atletik, snooker, dart, cykling eller alverdens andre sportsgrene.

Mængden af sport på dansk tv har haft så kraftigt vokseværk, at det er steget fra knap 10.000 timers sport i 2011 til et historisk højt niveau med godt 23.000 timers sport i 2016, viser tal fra DR Medieforskning.

Den markante stigning er sket, i takt med at tusindvis af tv-kunder hver måned opsiger deres tv-pakke – hovedsageligt fordi de går over til udelukkende at bruge streamingtjenester som HBO Nordic og Netflix.

Og det er lige netop den udvikling, der får tv-udbyderne til skrue op for sportsudsendelserne.

“Tv-stationerne er stort set blevet udkonkurreret af streamingtjenesterne på klassisk underholdning som film og tv-serier. Men livesport er stadigvæk relativt eksklusivt indhold for udbyderne af kabel-tv, og mange af de kunder, der ser sport, er villige til at betale nærmest hvad som helst for at få det,” siger Morten Imsgard, der er analytiker for Sydbank.


Kamp om kunder

For at få en bred palet af sport er det ofte nødvendigt at abonnere på den store tv-pakke til mere end 500 kroner om måneden. Derfor er sportsseerne blevet særdeles attraktive kunder for tv-udbyderne, og det er for at holde dem glade – og ikke mindst fastholde dem som kunder – at man fylder stadig mere sport på kanalerne.

“Generelt er live-tv som sport ikke blevet udfordret af streamingtjenester endnu, så tv-selskaberne udnytter deres sidste fordel. Men det har også en slagside. Den ekstra sport overbeviser nogle kunder om at blive, men skubber også mange kunder væk, som tænker: 'Nu er det blevet for meget',” siger Morten Imsgard.

Hos YouSee, der trods et faldende antal kunder fortsat leverer kabel-tv til 1,3 millioner husstande, erkender man, at sport er blevet et vigtigt våben i kampen om kunderne.

“Generelt ser vi, at folk ser færre minutters live-tv og i stedet ser programmerne tidsforskudt. Men der er ting, vi stadigvæk vil se live: sport og nyheder. Interessen for sport er faktisk stigende, så det er vigtigt og attraktivt for os at have,” siger Jacob Mortensen, direktør for YouSee Tv, og uddyber:

“Der bliver virkelig satset på sport. Der er et stigende antal kanaler, som viser sport, og det betyder også, at dækningen af sportsgrene bliver bredere og fylder stadig flere timer.”

Sydbank-analytiker Morten Imsgard mener dog ikke, at tv-udbyderne har livesport for sig selv særlig længe – også her vil streamingtjenesterne snart 'angribe' markedet, mener han.

I USA er der allerede nu eksempler på, at tv-selskaber og streamingtjenester er så desperate efter at vise sport eksklusivt, at de selv køber rettighederne for at sikre, at kunderne bliver hos dem.

Om vi kommer til at se en lignende udvikling i Danmark, vil Jacob Mortensen ikke spå om.

“Jeg kan hverken be- eller afkræfte, at YouSee kommer til at købe sportsrettigheder. Det er ikke noget, vi har kontrakter liggende på, så jeg bliver dig svar skyldig,” siger Jacob Mortensen.


Publiceret: 10. September 2017 06:00
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

JP Aarhus
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt