Formand for fællesrådet i Sabro-Fårup, Ib Jensen, undrer sig over, hvorfor kommunen ikke anlægger cykelsti i forbindelse med nybyggeri.
Formand for fællesrådet i Sabro-Fårup, Ib Jensen, undrer sig over, hvorfor kommunen ikke anlægger cykelsti i forbindelse med nybyggeri.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

I Sabro spejder de langt efter cykelstier

I takt med at der fortsat bygges nyt i Sabro, stiger ønsket også om en bedre infrastruktur i området




Mens nye, moderne huse og boliger skyder op i den østlige del af Sabro by, så lader de trafikale fremkommeligheder meget tilbage at ønske.

Det er i hvert fald budskabet fra fællesrådsformand i Sabro-Fårup, Ib Jensen. Han er glad for de mange nye boliger, men begræder samtidigt kommunens manglende intention om at bygge en dobbeltsporet cykelsti langs Sabrovej, som er en trafikal åre, hvor pladsen til cyklister og fodgængere er til at overse.

“Det er jo borgere i Sabro, der har rejst det her problem. Det er et reelt problem for dem. De vil have nogle bedre trafikale løsninger, og det er ikke for meget at forlange - med tanke på, at cyklisterne ellers skal ud på en trafikeret, smal vej,” siger fællesrådsformanden.

Ønsket om at få bygget ud til en ny sti langs Sabrovej kommer som en naturlig konsekvens af, at bydelen vokser. Mens store dele af Langfreddal er blevet etableret, så er Langfredparken stadigvæk under udbygning. Det giver et øget trafikpres på Sabrovej, der faktisk allerede har en dobbeltrettet cykelsti på stykket mellem Viborgvej og rundkørslen ved Rønnevangen.


Der er plads

“Pladsen er der jo allerede. Der er fem meter rabat fra kantstenen. Så jeg har svært ved at se, hvorfor man ikke går i gang med at anlægge cykelstien, når man nu har maskinerne herude i forbindelse med det øvrige byggeri,” fortæller fællesrådsformanden og fortsætter:

“Vejens forløb drejer en smule, og det kan i mørk belysning være meget svært for bilister at tage hensyn til både fodgængere og cyklister på kørebanen. Hvis der er det mindste fugtigt i græsset foretrækker gående og løbende at færdes på kørebanen, og selv om hastighedsgrænsen er 50 km/t, bliver der ofte kørt hurtigere på strækningen.”


Et prioriteringsspørgsmål

I Aarhus Kommune, nærmere bestemt Center for Byudvikling og Mobilitet, kan man godt forstå, hvorfor borgerne undrer sig.

Men alligevel påpeger man dog, at fællesrådet selv har et ansvar for, hvis det skal komme på tale at forlænge cykelstien på Sabrovej.

“Hvert år har vi et møde med alle fællesrådene i Aarhus, hvor vi får deres ønsker, holdninger og visioner til anlægsprojekter i byen. Og her har formand for fællesrådet i Sabro-Fårup mulighed for at udtrykke ønske om at få anlagt en cykelsti,” siger trafikplanlægger Steffen Arnbo Nielsen og fortsætter:

“Det er min anbefaling. Man kan selvfølgelig også godt komme med et forslag til kommunen på andre tidspunkter end selve mødet med fællesrådene. Men det er altid et prioriteringsspørgmål, fordi vi har ikke uanede midler til rådighed, hvilket betyder at fællesrådene også må prioritere, hvad der er vigtigst for dem. Først derefter går vi i gang med at analysere behovene,” forklarer Steffen Arnbo Nielsen.


Publiceret: 11. Marts 2017 09:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

JP Aarhus
ANNONCER
Se flere