Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Præsteklumme: At døbe det skrøbelige med hellige navne

Af sognepræst Niels Hviid, Gellerup

Lige om lidt går vi ind i et nyt år. Åbne dage ligger foran os. Vi er forskellige af sind, og vore liv er forskellige. Det præger den måde, vi tager imod det nye på. For nogen er de nye dage en kilde til glæde. 365 nye dage - som 365 nyslåede gulddukater, som bare venter på at blive omsat til et væld af muligheder. Andre af os er sådan indrettede, at vi tager imod det nye med en grad af skepsis: Lad os nu se, om det nye år virkelig bliver et godt år!

Nytårsdag fejrer vi gudstjeneste og lægger det nye år i Guds hænder. ”Vær velkommen Herrens år”, skal vi synge. Uanset hvad året vil bringe os, er det et Herrens år. Så har året allerede fået en overskrift, et navn. Ved gudstjenesten nytårsdag hører vi om, at Jesus, da han var otte dage gammel, blev omskåret og fik navnet Jesus. Det betyder ”Gud er frelse”. Vi døber vores børn, og navngiver dem. Vi kan tænke længe over det helt rigtige navn til den lille ny. Alligevel er navnet på en sær måde tomt i begyndelsen, det skal først fyldes ud med historie og personlighed, og pludselig kan barnet ikke hedde andet. Der er så meget i et lille barns liv, der ligger foran os i en tågedis, og som vi ikke aner noget om, endsige har magt over. Men Jesu navn er overskriften. Vi døber det skrøbelige med hellige navne.

Sådan kunne det også være, når vi går ind i det nye år. Det er så meget i vores liv, som er skrøbeligt og sårbart. Meget har vi ingen anelse om, og meget har vi ingen magt over. Lad os døbe det skrøbelige med hellige navne. Jesu navn: ”Gud er frelse”. Lad os synge fortrøstningsfuldt: ”Vær velkommen Herrens år!”


Publiceret: 31. December 2016 07:30
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

Annonce
JP Aarhus
Annonce
ANNONCER
Se flere